afbeelding klassiek olympiadenOp donderdag 24 januari reisden Casper Baehr, Lena Tulner, Madelief van Meggelen, Marcus Çakmak uit de 6e en Ella Slot en Willemijn Jansen uit de 4e klas van het Cygnus af naar Hilversum. In november bleek hun score in de eerste ronde goed genoeg om met een kleine veertig anderen uit heel Nederland deel te nemen aan de 2e ronde van de Olympiade Latijn.

Deze ronde in het gebouw van het Gemeentelijk Gymnasium Hilversum bestond uit twee delen: ze moesten vragen beantwoorden over inhoud, grammatica, etymologie en context bij een stuk Lucretius dat ze speciaal voor deze wedstrijd hadden voorbereid. Maar ze werden ook op de proef gesteld met een creatieve opdracht: hoe maak je de inhoud van het gelezen werk aantrekkelijk voor een modern publiek?

Op vrijdag 8 februari werd de uitslag bekend gemaakt. Plaatsen 4 (gedeeld), 12, 14, 16, 20 en 25 waren voor het zestal Cygnianen. Geen plek in de finale dus. Dat is jammer. Zeker gezien de energie die in de voorbereidingen is gaan zitten.

Maar het valt niet te ontkennen dat het Cygnus bij deze landelijke wedstrijd prima is vertegenwoordigd in de bovenste helft. Èn dus bij de besten van Nederland. Immers: ruim 700 gymnasiasten deden mee in de eerste ronde. En onze Cygnianen hadden dus sowieso al honderden gymnasiasten achter zich gelaten.

Alle Cygnus-deelnemers aan deze Olympiade hebben in de afgelopen jaren bovendien Latijn geleerd middels "Lingua Latina: Familia Romana" van Hans Ørberg, de methode die we op het Cygnus "Levend Latijn" noemen. Nu is een aardige score bij een wedstrijd niet het hoofddoel van onze Latijn-didactiek, maar het sterkt ons wel in de overtuiging dat "Levend Latijn" met (zeker in de eerste jaren) weinig nadruk op correct vertalen naar het Nederlands en meer op het doorgronden van de systematiek van het Latijn zelf, niet alleen aantrekkelijk is voor de meeste leerlingen, maar ook het beste kan halen uit onze beste leerlingen. (Brons en twee eervolle vermeldingen bij de hoofdstedelijke vertaalwedstrijd Latijn op 11 januari passen ook in dit verhaal.)

Tot slot: onze Ella was een week later ook in Hilversum, maar dan voor de 2e ronde Grieks. Ook daar een voor te bereiden stuk, in dit geval een zogeheten "Homerische hymne" en ook daar pittige vragen èn een creatieve opdracht. Daar pakte Ella plaats 8. Niet zo hoog als haar (gedeelde) 4e plek bij Latijn. Maar zo heeft Ella als vierdejaars ook nog iets om naartoe te werken in de komende jaren.

De volledige uitslag is te vinden via deze link: https://klassiekeolympiaden.nl/?q=content/uitslagen-klassieke-olympiaden-ronde-2-schooljaar-2018-2019

[ Eric Schneiders ]